Korona és HR – Interjú velünk

Ujfalusi Alexandra, a Budapesti Metropolitan Egyetem Humán Erőforrás mesterszakos hallgatója kérte fel a JD Quest Bt.-t, hogy nyilatkozzon egy felméréssel kapcsolatosan, melyben Menzel Jane ügyvezetőnk válaszol a kérdésekre.

  1. Mi jellemzi demográfiai szempontból (eredet, tulajdonosi szerkezet, méret, működési kör és -terület stb.) a vizsgált szervezetet?

A JD Quest Bt. Magyarországon regisztrált cég, két tulajdonossal. Az egyik tulajdonos nigériai állampolgár, a másik német származású, de magyar állampolgár. A fő tevékenységi körünk a reklámügynökségi tevékenység, komplex digitális marketingkivitelezést valósítunk meg a piackutatástól kezdve, weboldalak építésen át, egészen a digitális marketing folyamatának a megvalósításáig.

 

  1. Milyen más Korona HR kutatásokban vettek már eddig részt? Végeztek, végeztettek-e esetleg saját felmérést, vizsgálatot?

Eddig nem vettünk részt más ilyen jellegű kutatásokban, viszont a járvány kezdetén mi is létrehoztunk egy saját felmérést, hiszen a szolgáltatásainkkal mi segíteni tudjuk az ügyfeleket, talán még jobban is ebben az időszakban. A „Vállalkozói Összefogás Karanténban” címet kapta ez a felmérésünk, nagyon szívesen megosztjuk az érdeklődőkkel.

A kérdőívet kitöltő 60 személy Magyarországon tevékenykedő kisvállalkozó, számos különböző területről. A kérdőív hirdetve volt, a következő célcsoportra beállítva:

  • Hely: Magyarország
  • Életkor: 18 – 65+
  • Olyan emberek, akik megfelelnek a következő feltételnek: Érdeklődési körök: kisvállalkozás, kis- és középvállalkozások, vállalkozói tevékenység, Egyéni vállalkozó vagy üzlet, Beosztás: Cégvezető/Tulajdonos

(Fontos megjegyezni, hogy a hirdetésen kívül máshol is meg lett osztva a kérdőív, de elenyésző arányban. Ezen tény ismeretében tudjuk, hogy az adatok torzíthatnak.)

A hirdetés 5 napon keresztül, 2020. március 14-e és 2020. március 19-e között futott Facebookon.

 

  1. Mi a véleménye arról, hogy a mostani válságban kevésbé dominált a létszámleépítés, inkább a hatékonyságnövelésé volt a főbb szerep? Véleményét konkrét példákkal támassza alá (akár más szervezetektől vett példa is lehet)!

Konkrét példaként a Natur Gold Farms Kft.-t tudom említeni, itt sem történt létszámleépítés, viszont valóban folyamatosan jelen van a hatékonyságnövelés. A mi cégünkben is nagyon nagy hangsúlyt fektetünk erre, illetve mi projekt alapon dolgozunk, így az előre elfogadott feltételek szerint teljesítünk, határidőre. Ezen ok miatt is erősen mérhető a vállalkozásunk hatékonysága, amelyhez annak minden szereplője hozzájárul. De ezek csak a közvetlen környezetemben lévő példák, a teljes országos környezetet nem tudom megítélni. Hallottam rengeteg cég létszámleépítéséről, főleg nagyobb gyárak esetében is. Talán mi kis- és középvállalkozók jobban ragaszkodunk a munkatársainkhoz, és igyekszünk családias hangulatban, de kemény munkával átvészelni ezt az időszakot. Aki viszont nem teheti meg, hogy tovább foglalkoztasson, sok esetben a vállalkozását is bezárja. Láthatunk számos üzletet, mely bezárt a fővárosban is, illetve a közösségi médián is találkoztam olyannal, amivel eddig nem: hivatalos bejelentéssel, mely az adott vállalkozás bezárását közli. Szomorú az ilyen híreket látni.

 

  1. Milyen új vezetési (menedzsment) megoldások alakultak ki a válság következtében általában és különösen a HR területén?

Tapasztalatom alapján a távmenedzsment jóval nagyobb szerepet kapott, és ami ennél is fontosabb, hogy a hozzáállás is változott ezzel kapcsolatosan. Ez a jövőre nézve is fontos, hiszen ezzel rengeteg erőforrást is meg lehet spórolni. A HR területén is nagyobb jelentőséget kaptak a videóinterjúk, ezzel is gyorsítva a folyamatokat, hatékony előszűrést elvégezve, tiszteletben van tartva mind a potenciális munkavállaló és a munkáltató idejét.

Számunkra még azért jelentős ez a változás, mert mi eleve egy ilyen céget építünk: bár előbb-utóbb szeretnénk egy irodát fenntartani, de mi alapvetően otthonról dolgozunk, illetve szeretünk mobilisak lenni. Fontos, hogy ennek társadalmi elfogadottsága is legyen, ezzel a mi szituációnk is javul.

 

  1. A HR változások mely más területen bekövetkező változásokhoz kapcsolódtak? Mi volt a kapcsolat jellemzője (melyik okozta a másikat, volt-e visszahatás stb.):

A HR változások szorosan kapcsolódnak azon változásokhoz, amelyeket a világjárvány generált: többé nem volt biztonságos hagyományos módon érintkezni embertársainkkal. Így az állásinterjúktól kezdve a munkavégzés megvalósításáig számos alternatív módszer lépett életbe. Nagy részben ez a digitalizációhoz vezetett, illetve további más intézkedésekhez.

 

  1. Milyen érdekes vagy tanulságos esetet említene a COVID-19 helyzettel (HR vagy menedzsment) kapcsolatban, amely érdekes lehet név nélkül (de kérésre akár névvel együtt is) publikálásra?

Ami megragadta a figyelmemet, az például Felföldi József (magyar üzletember, zenei producer, motivációs író és filantróp) kijelentése volt a pandémia kezdetén, amelyben arra hívta fel a figyelmet, hogy a magyar vállalkozók igyekezzenek ne elsődlegesen elbocsátásokkal orvosolni a kialakuló helyzetet, most bizonyítsanak, hogy milyen vezetők. Természetesen egyáltalán nem könnyű így cselekedni, de nagyon megragadott ez a hozzáállás.

Saját tanulságos esetünk a fent említett kérdőívünk, amellyel kapcsolatosan a levont következtetések a következőek lettek 2020 márciusában:

„Teljes kilátástalanság, pánik uralja a magyar kisvállalkozók zömét. Szerintük a legfontosabb segítség a kötelezően fizetendő járulékok meg nem fizetése lenne ezen időszakban, de a kieső bevétel is eleve hatalmas problémát jelent számukra. A másik fontos probléma az, hogy nem tudják, hogy mire számíthatnak, mi vár rájuk. Meddig nem tudnak működni? Miből fizetik ki a bérleti díjakat és az adókat? Már az első kieső hónap is hatalmas viszontagságot okoz. A kisvállalkozók jellemzően visszaforgatnak, illetve nincs nagy mennyiségű megtakarításuk, vagy védőhálójuk, tényleg hónapról-hónapra élnek. A körülmények váratlanul változtak meg és olyan formában jöttek új problémák, amelyeket még nem igazán láttunk. Volt gazdasági világválság, háború, de otthonmaradást követelő világjárványban rég nem volt része a társadalmunknak. Olyan rendelkezések sorozata változtatta meg az életünket hirtelen, amelyek iskolákat, közintézeteket is bezártak – bizonytalan időre.

Vannak körülmények, amelyeket mi nem tudunk egyénileg befolyásolni, de a legjobbat az adott helyzetből van hatalmunk kihozni. Lehet, hogy most össze kell szorítani a fogaid, el kell adnod pár dolgot, csak hogy legyen mit enni, vagy jobb esetben, hogy ki tudd húzni addig, ameddig minden helyre nem áll. Ez lehet, hogy nem rövid ideig fog tartani, de muszáj valahogy átvészelni ezt az időszakot.”

Erre válaszul összefoglaltuk a tanácsainkat is. A teljes kérdőívünk publikálható. Bár nem reprezentatív kutatásról van szó, mégis érdekes betekintést nyerhet az olvasó a magyar kisvállalkozók életébe 2020 márciusára vonatkozóan.

 

  1. Mi a véleménye az általunk alkalmazott kérdőívről?

Szerintem eléggé részletekbe menő, mégis célravezető a kérdőív, amelyből már megfelelő mennyiségi információt lehet leszűrni.

 

  1. Mit gondol a hazai “home office-ozásról”, Covid-19 előtt mennyire volt jellemző; illetve a pandémia változtat, változtathat-e ezen a helyzeten Magyarországon?

A hazai home office-ozás, mint fogalom hagyományos cégeknél szinte ismeretlen volt. Startupok, illetve az informatikai területekhez közelebb álló cégek esetén viszont ennek már volt bevett gyakorlata, viszont még így sem volt teljesen elfogadott, illetve nem volt sok tapasztalat ezzel kapcsolatosan. Kevésbé volt kiforrott a távmenedzsment, annak módszere. Számos vezető egészen egyszerűen nem rendelkezett elég ismerettel, illetve eszközzel arra vonatkozóan, hogy a munkatársaival ilyen módon is együtt tudjon dolgozni, mégpedig hatékonyan és ellenőrizhető módon. Most viszont számos hagyományosnak nevezhető cég is rá lett kényszerítve arra, hogy így dolgozzon, ezzel elérve azt, hogy nagyobb a tapasztalat erre vonatkozóan, illetve elfogadottabbá válik a home office munkavégzési mód. Fejlettebb országokban számos tanulmány is született már erre vonatkozóan, illetve alkalmazták is ezt a módot, mégpedig sikerrel. (Pl. Google)

 

  1. Mi a véleménye arról, hogy rengeteg ember hónapok óta nem lépett be a munkahelyének az irodájába, ezáltal most nehezebb-e elválasztani a magánéletet a munkától? Mik ezek a faktorok?

Igen, mindenképpen nehéz elválasztani a magánéletet a munkától, főleg azoknak, akiknek eddig még nem volt kialakítva munkavégzésre kijelölt helyük, illetve ehhez kapcsolódó rutinjuk. Az is nehezíti a dolgot, hogy a helyváltoztatás érdekében jelenleg veszélyes megoldásnak minősül a kávézókban való munkavégzés.

A faktorok, melyek ez esetben gondot okoznak:

– megfelelő hely (elzárt, nyugodt)

– eszközök (beleértve például nyomtatót is)

– figyelemelterelő faktorok (például gyerekek, akik szintén otthonról tanulnak, vagy nem mehetnek bölcsődébe, stb.)

– monotonitás

– társas élet hiánya

– az otthon maga (takarítás, főzés, hangulat – számos egyéb ilyen faktor befolyásolhatja a hatékony munkavégzést, ami a koncentráltságon alapszik)

– az irodában többé nem lehet otthagyni a munkát, az otthonunkban marad, akkor is, amikor már másé lenne a szerep például este. Nehezebb így kikapcsolódni és elvonatkoztatni.

Szükséges megtanulni a helyes módját az otthoni munkavégzésnek, illetve így lehet ennek a pozitív oldalát is kiaknázni.

 

  1. Amennyiben Ön és a cége otthon dolgozik, próbálnak-e csapatépítést vagy találkozót szervezni a munkatársakkal, annak érdekében, hogy enyhítsék a magány érzését?

A jelenlegi helyzetben nem, pontosan a fertőzés elkerülése miatt, főleg úgy, hogy jelenleg rohamosan emelkedik a fertőzöttek száma. Viszont folyamatosan kommunikálunk, telefonáláson kívül videóhívásokon keresztül is.

 

  1. Kellett-e valakit Önnek személyesen elengednie a cégétől a pandémia miatt? Amennyiben igen, mennyire viselte meg Önt? Milyen érzés volt? Outplacement-et alkalmaztak-e?

Nem.

 

  1. Mit gondol a hazai start-up vállalkozások hogyan élik, vagy élhetik túl a pandémia által okozott gazdasági károkat?

Költségcsökkentéssel, de ezzel együtt a marketingre fókuszálva, és oda csoportosítva a lehető legtöbb erőforrást.

 

  1. Ön szerint melyek azok a területek, ágazatok melyek “könnyebben” átvészelik ezt a helyzetet és melyek azok, melyek számára ez sokkal nehezebb?

Mindenképpen az informatikai, illetve a digitalizációhoz közel álló cégeknek a legkönnyebb átvészelni ezt az időszakot, és a legrosszabb helyzetben a hagyományos, és főleg fizikai munkára alapozott cégek vannak.

Ezen cégek ettől függetlenül javítani tudnak a helyzetükön, ha kihasználják a digitális világ előnyeit.

 

  1. A koronavírus korlátozza-e Önt vagy a cégét az otthoni munkavégzésen felül? (külföldi utazások stb.) 

Igen, mindenképpen, hiszen attól függetlenül, hogy a munkavégzésünkhöz nincs szükség folyamatos fizikai kontaktusra, de a bizalom kialakítása az új ügyfeleinkkel személyes találkozókon is alapul.

 

  1. Mit gondol, igazán fel lehet-e készülni egy ilyen történelmi eseményre, mint amit most élünk meg? A jövőben könnyebben veszik-e majd a vállalkozások az akadályokat, köszönhetően a Covid-19-nek?

Vállalkozni mindig is azt jelentette, hogy a bizonytalan jövőre alapozva a jelenből igyekszünk kihozni a legtöbbet, múltbéli történésekből tanulva. Ettől függetlenül a Covid-19 a 2008-ban kirobban gazdasági világválságnál is jóval nagyobb kihívást hozott, és még nem látjuk a valódi hatását. Úgy gondolom, hogy egy igazi világválság még csak most van kialakulóban, illetve számos adat támasztja alá, hogy már most sokkal extrémebben változnak a gazdasági mutatók negatív irányban, mint az előbb említett esetben.

Teljesen nem lehet felkészülni ilyen váratlan eseményekre, viszont alapvető igazságokat mindig tiszteletben kell tartani: akármilyen jól megy egy cégnek, bármi történhet (politikai rendeletek, gazdasági változások, digitalizáció, globalizációs folyamatok, extrém esetben háború), ezért folyamatosan gazdaságos működést kell fenntartani. Nem szabad elkényelmesedni. Hogy a jövőben könnyebben veszik-e majd a változásokat a Covid-19-nek köszönhetően, ezt nehéz megítélni, mert mint említettem, nem tudhatjuk, hogy mi a következő változás, ami jöhet. Viszont valóban teljesen felforgatta az egész gazdaságot és annak szereplőit, és teljesen át is formálta azt. Gyengébb cégek bezárásra kényszerültek, de voltak vállalkozások, amelyek éppen erősödtek. Mindenképpen van ilyen szempontból pozitív hatása, hiszen voltak cégek, amelyek képesek voltak innoválni és adaptálni. Ezek a vállalkozások valószínűleg más akadályokat is könnyebben vehetnek.

 

  1. Nagyobb biztonságott ad-e Önnek a tudat, hogy a saját cégében dolgozik és Ön irányít, minthogy egy alkalmazott lenne egy cégnél, ahol akár Covid miatt el is bocsáthatják? Vagy ellenkezőleg?

Épp ellenkezőleg, hiszen én felelek – nem csak magamért, hanem a velem együtt dolgozókért is. Vállalkozóként ez a felelősségtudat folyamatosan jelen van, és éppen egy ilyen időszak még inkább próbára teszi a vezetőket. Továbbá nem csak az elbocsátás a nagy félelem, de egy vállalkozás, ha nem növekszik, az szintén egy nagy veszélyt jelent. Így nagyobb nyomás nehezedik a vezetőkre, hiszen pontosan egy ilyen időszakban további projektekkel bővülni nem a legegyszerűbb. Hiába nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a digitalizációra, illetve a marketingre, sokan sokszor itt, ilyen irányban kezdik el a költségcsökkentést. És mi pont ezzel szolgálunk: digitális marketinggel.

 

  1. Tegyük fel, hogy Ön most kezdene vállalkozni, milyen területet választana és miért?

Ugyanezt a területet választanám számos okból. Ha a Covid oldaláról közelítjük meg a témát, mindenképpen előnyös a vállalkozási témánk. Tudunk otthonról, szinte bárhonnan minőségi munkát végezni. Szükség van ránk, hiszen magas szintű marketingismerettel rendelkezünk, melyet a gyakorlatba is át tudunk ültetni. Ráadásul mindezt a digitális módon, amelyre nagy szükség van alapvetően, de különösen ebben a pandémia időszakban.

Viszont nagyon érdekelnek további irányzatok is a vállalkozás területén, idővel szeretnék hagyományosabb termelői céget is, viszont ezen esetben is mindenképpen erősen digitalizálni és innoválni fogok.

 

  1. Lelkileg mennyire viseli meg Önt/Önöket a jelenlegi helyzet? Van-e lehetőségük mentálhigiénés tanácsadáson részt venni a cégen belül vagy kívül? Élnek-e a lehetőséggel?

Mindenképpen hatással van ránk a szituáció lelkileg, de ez főleg a pandémia kezdete időszakánál volt erős, hiszen a bizonytalanság teljes volt. Most már hozzászoktunk a körülményekhez, és pozitívan állunk hozzá mindenhez. Sajnáljuk, hogy élő rendezvényeket nem tudunk szervezni, de ennek is eljön hamarosan az ideje. Nem veszünk igénybe mentálhigiénés tanácsadást, viszont hasznos volt és lesz még Menzel Lena Life Coach szolgáltatását igénybe venni. Ő abban segít, hogy megtaláljuk a megoldást az adott életszituációnkra vonatkozóan.

 

  1. Amennyiben arra kerülne a sor, vennének-e fel hitelt, kérnének-e pénzt a saját cégük megmentésére? Hogyan látják a cég életét a pandémia után?

Igen, a mi esetünkben igen. Hiszünk abban, hogy hosszú távon fogunk tudni működni, illetve hajt a szenvedélyünk. Ráadásul mi 2020-ban indultunk, úgy gondoljuk, hogy még sokkal stabilabb időszakoknak is elébe fogunk tudni majd nézni.

 

  1. Hogyan látja a diplomás (közgazdász, mérnök, orvos) pályakezdők elhelyezkedési lehetőségeit a pandémia közepén? Ön alkalmaz-e pályakezdőket, gyakornokokat?

Tervünkben áll 2021-től pályakezdők, illetve egyetemista gyakornokok alkalmazása. Jelenleg, amikor nagyon sokan elveszítik az állásukat, nem a legegyszerűbb a bővülés, de mi mindenképpen erre fókuszálunk. Különösen szeretünk fiatal tehetségekkel együtt dolgozni, és a mi szektorunk ezt is kívánja meg. Viszont alapvetően nem a legegyszerűbb az elhelyezkedés a diplomás pályakezdők számára, konkrét példákat is látok, még orvosok esetében is. Pedig pont rájuk is hatalmas szükség van most, mégis maga a pandémia és a jelenleg fennálló rendszer akadályozza a felvételi folyamatokat.

 

  1. Ön szerint a pandémia és annak köszönhető változások a munkaerőpiacon a fiatalok vagy idősebbek számára jelent nagyobb kihívást? 

Mindenképpen az idősebbek számára jelent kihívást, hiszen ők kevésbé tudnak alkalmazkodni az új digitális módszerekhez, míg a fiatalok ebbe már beleszületnek. Továbbá az idősekben már kialakultak rendszerek, melyeket nehezebb számukra elengedni, beleértve az idősebb vezetőket is. A mai világban folyamatosan tudni kell alkalmazkodni, és ez a képesség az újabb generációban van inkább jelen. Számos idősebb ügyfelünket segítjük éppen ezért is, hiszen manapság alapvetőnek mondható digitális eszközrendszerek használata is kihívást jelent sokak számára.

 

+1. Mit gondol Magyarországon mennyire elterjedtek az atipikus foglalkoztatási formák? Mennyire lesznek azok?

Kevésbé elterjedtek, illetve fontos megjegyezni, hogy ez nem csak munkáltatói oldalról jelentős, hanem a munkavállalók is a szokványos állásokat keresik, hiszen ezt ismerik főleg, és ebben látják a biztonságot. Az újabb generációknál viszont nagyobb vállalkozói hajlamot is láthatunk, több szabadúszó is van, hiszen a jelenlegi technológiai lehetőségek ezt lehetővé teszik (jó példa erre Gazdig Bence (@gazduig) példája is). A mi cégünk mindenképpen az atipikus foglalkoztatási formák hírvivője, hiszen flexibilisen tudunk együttműködni különböző tehetségekkel, számos formátumban – amelyik a legjobban illeszkedik mindkét fél igényeihez. Éppen ezért hajlandóak vagyunk együttműködni egyéni vállalkozókkal is, illetve projekt alapon is be lehet hozzánk dolgozni.

Az atipikus foglalkoztatási formák viszont a jövőre vonatkozóan terjedni látszódnak, jó példa például a Dreamjo.bs weboldalon található állások listája is. Itt egyre több cég hajlandó részleges home office vagy távmunka lehetőséget is biztosítani, vagy éppen hagyományostól eltérőek az elvárásaik. Itt már a munkavállaló is középpontba kerül, tehát már nem csak az adott fizetés a mérvadó, hanem a munkakörülmények is nagy részben. És az új generáció már igyekszik is élni ezzel a lehetőséggel, jobban megválogatja a lehetőségeit, főleg ha ezt a különleges „skill”-jeire, tehát képességeire alapozva meg is teheti (pl. speciális informatikai tudás adott területen, nyelvtudás, stb.).

 

Hallgassa meg a JD Quest első Podcast adását!

További Cikkek

Salgótarján – marketingre fel!

Salgótarján – marketingre fel!

Jelen vagyunk Salgótarjánban is, Nógrád megye megyeszékhelyén. Ezzel a várossal költözés útján kerültünk kapcsolatba, és egy nagyon érdekes környezetnek találjuk. A Hrportal.hu 9 éve megjelent cikke így jellemzi a megyét: "Az életszínvonal mutatóit nézve Nógrád megye...

bővebben
Pánik Helyett Megoldásokat!

Pánik Helyett Megoldásokat!

Közgazdász és orvosi háttérrel tisztában vagyunk azzal, hogy milyen fordulatot vehet a gazdaság a jelenlegi körülmények között, és ez a folyamat már elkezdődött. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy a lehetőségekhez képest az üzletvezetők a legjobbat hozzák ki a...

bővebben
LionessCode – A Női Vállalkozókért

LionessCode – A Női Vállalkozókért

— Projekt a női vállalkozókértLionessCodeA LionessCode digitális marketing szolgáltatásokat nyújt elsődlegesen a női célcsoportmarketing területén, illetve nőket támogat a marketing- és üzleti tudással való felvértezéssel és a Közösséggel, melyet folyamatosan...

bővebben